2015-02-24

ASTIM



ASTIM ZOR BİR HASTALIK


          Astım solunum yollarının sürekli olan bir iltihap sonucunda aşırı duyarlı olması ve zaman zamanda çevresel ve vücudun tepkisi ile daralması hastalığıdır.Çağımızda gerek doğuştan gerekse çevresel faktörlerden olsa gerek astım riski giderek artmaktadır.Bu konuda elimden geldiği kadarı ile gerekli bilgileri vermeye çalışıyor olacağım.Çünkü çağımızda dünyada yaklaşık olarak 300 milyon kii astım hastası olarak kayıtlarda bulunmaktadır.
         Astımın oluşum şekli bronşların mukoza ödemiyle daralmasına bağlı oluşan nefes darlığıdır.Bu durum yeni doğan bir bebekte genetik olabileceği gibi çevresel dediğimiz yani enfeksiyona bağlı yada alerjik olarakta olşabilmektedir Örneğin zatürre olan bir kişi astım sıkıntısı yaşayabilmektedir.Astım sıklıkla bir alerjiye bağlı olmakla beraber alerjisiz olarakta astım görülmektedir.Astım ciddiye alınması gereken bir rahatsızlıktır.Hangi faktörle olursa olsun gerekli tedaviler yapılamazsa ciddi anlamda ölümle bile sonuçlanan vakalar olmaktadır.
        Nefes hayat demektir.Dünyada 250 milyona yakın insan astım sebebiyle ölmüştür.
Astım hastalarında genellikle hırıltı nefes darlığı ve öksürük ile kendini belli eder.Bazı durumlarda ise astımın belirtileri kendini daha fazlaca gösterir.Bunlar mikrobik hastalıklar , soğuk hava , sıcak hava , alerji yapıcı maddeler , sigara dumanı veya psikolojik bozukluklar gibi.Astım bazen ise kendini ani bir şekilde ifade eder ki bu durumda hastalan çok ani nefes darlığı çekerler buna Astım krizi denir.Astım bu belirtiler ile kendini gösterdiği bigi belirtilerden önce örneğin bir kan testinde bir nefes testinde de şikayetlerden önce kişide olgusu tespit edilebilir.
       Astım tedavilerinde ise iki tip ilaç kullanılmaktadır.Birinci grup ilaçlar ile rahatlatıcı ilaçlardır.Birinci grup ilaçlar herhangi bir kriz esnasında kullanımaktadır.Örneğin nefes açıcı etkisi olan inhaler gibi.Kişi bunu ağsına götürüp sıktığında direkt olarak nefesi açılmaktadır.Rahatlatıcı ikinci grup ilaçlar ise iltihaplanmayı tedavi eden ve azaltan ilaçlardır.Çocuklarda farkedilen astım belirtileri tedavi ile %60-70 oranında azalmakta fakat yetişkinlerde ortaya çıkan hastalık bazen kalıcı olmakta ve yaşam boyu devam etmektedir.
Küresel Astım İnsiyatifi tarafından 7mayıs Dünya Astım Günü olarak kaydedilmektedir.Bu gün bütün dünyada astım farkındalığı bilgilendirmesi yapılması hedeflenmiştir.